Doświadczeni notariusze wyjaśniają prawne aspekty umowy deweloperskiej –  niezbędne zapisy w umowie, wymagane załączniki oraz wysokość opłat i taksy notarialnej. Czynność notarialna sporządzenia aktu notarialnego umowy deweloperskiej odbywa się sprawnie, w dogodnych terminach i z dbałością o zgodność z obowiązującym prawem.

Co to jest umowa deweloperska?

Począwszy od 16 września 2011 roku prawo polskie na podstawie ustawie o ochronie praw nabywcy lokalu (Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego – stara ustawa deweloperska) wyodrębniło specjalny rodzaj umowy, tzw. umowę deweloperską, szczegółowo regulującą relacje pomiędzy nabywcą budowanego mieszkania lub domu jednorodzinnego a przedsiębiorcą realizującym inwestycję.

W roku 2021 pojawiła się nowa ustawa zastępująca poprzednią – Ustawa z dnia 20 maja 2021 roku o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (nowa ustawa deweloperska), której zadaniem jest jeszcze lepsza ochrona nabywców. Nowa ustawa weszła w życie 1 lipca 2022 roku. Oprócz wszystkich istotnych elementów starej ustawy deweloperska, a więc:

• obligatoryjną formę umowy deweloperskiej w postaci aktu notarialnego,
  • zagwarantowanie dostępu do informacji na temat planowanego zakupu lokalu lub budynku lub sąsiednich nieruchomości poprzez tzw. „Prospekt informacyjny”, który deweloper musi opracować dla każdego przedsięwzięcia deweloperskiego,
  • wydzielenie wpłat od nabywców z masy upadłości dewelopera do osobnej masy upadłości, z której w pierwszej kolejności będą zaspokojeni nabywcy.

nowa ustawa deweloperska wprowadza następujące zmiany i uzupełnienia:

• wprowadza zmiany w sposobie wypłaty środków zgromadzonych na rachunkach powierniczych,
  • obliguje bank do szczegółowego sprawdzania postępu prac,
  • zobowiązuje dewelopera do doręczenia prospektu informacyjnego każdej osobie nabywającej od niego nieruchomość,
  • zmienia procedurę odbioru mieszkania między innymi poprzez wprowadzenie tzw. wykonania zastępczego,
  • pozwala nabywcy na odmowę dokonania odbioru, gdy stwierdzi on, że nieruchomość ma wadę istotną i jednocześnie deweloper odmówi uznania jej w protokole.

Nowa ustawa deweloperska określa również rolę notariusza i koszty obsługi notarialnej.

1. Umowę deweloperską oraz umowę, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, 3 lub 5 lub ust. 2, zawiera się w formie aktu notarialnego.

2. Wynagrodzenie notariusza za wszystkie czynności wykonywane w związku z zawieraniem umowy deweloperskiej albo umowy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, 3 lub 5 lub ust. 2, w tym także za sporządzenie wypisów aktu notarialne- go wydawanych przy zawarciu jednej z tych umów, oraz koszty sądowe w postępowaniu wieczystoksięgowym obciążają w równych częściach dewelopera i nabywcę.

Art. 40. nowej ustawy deweloperskiej

Notariusz w Grodzisku Mazowieckim

W Kancelarii Notariusz Borysiak kontynuujemy rodzinną tradycję rzetelnej i profesjonalnej obsługi klientów, opierając się na wiedzy i umiejętnościach przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Naszym priorytetem jest zapewnienie kompleksowej pomocy prawnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby spełnić oczekiwania naszych klientów w zakresie czynności notarialnych.

Naszymi klientami są osoby fizyczne, przedsiębiorstwa i firmy deweloperskie z Grodziska Mazowieckiego i okolic.

Mamy wieloletnie doświadczenie w obsłudze transakcji na rynku nieruchomości, w tym dotyczących umów deweloperskich, dlatego wszelkie czynności dokonywane są sprawnie, z zachowaniem najwyższego możliwego bezpieczeństwa prawnego i z poszanowaniem czasu klientów.

Sporządzenie umowy deweloperskiej – cena notariusza

Opłaty za czynności notarialne podejmowane przez notariusza reguluje Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. W przypadku aktu notarialnego umowy deweloperskiej, notariusz określi taksę notarialną na podstawie wartości przedmiotu umowy, przy czym zgodnie z przepisami nowej ustawy deweloperskiej, nabywca nieruchomości obciążony jest połową naliczonych kosztów notarialnych.

Do kosztu sporządzenia aktu notarialnego należy doliczyć opłatę za wypisy, 6 zł od strony.

Honorarium notariusza obłożone jest 23-procentowym podatkiem PTiU (VAT).